دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب
FA
 

خوانش های جدید الهیاتی در جهان معاصر

 
تاریخ انتشار: 1401/04/30    تعداد بازدید: 20

خوانش های جدید الهیاتی در جهان معاصر

استاد: دکتر رسول رسولی‌پور

موضوعات: الهیات پویشی، الهیات گشوده، الهیات کنوتیک، الهیات تکاملی، الهیات کوانتومی، الهیات دیالوگی ، الهیات امید، الهیات تن/بدن و جنسیت، و...
Topics: Process  Theology, Open Theology, Kenotic Theology, Evolutionary Theology, Quantum Theology, Peace Theology, Dialogic Theology, Theology of Hope, Body Theology, Gender Theology and etc.

تعداد جلسات: ۸
دو جلسه، نقدهای بر الهیات کلاسیک
دو جلسه، مروری بر خوانش‌های جدید الهیاتی
دو جلسه، تشریح الهیات دیالوگی
و دو جلسه، درآمدی بر الهیات تن و جنسیت

زمان:  سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۷ از اول مرداد به صورت آنلاین با امکان دسترسی به ویدیوی جلسه


این دوره، مقدمه ای خواهد بود برای ارایه یک دوره کامل  دیگر تحت عنوان: «الهیات گفتگو و صلح و بررسی مناسبات اسلام و مسیحیت در طول تاریخ» که استاد محترم و بعضی دیگر از استادان به ارایه خواهند پرداخت.

درآمدی بر دوره: با بروز چالش‌های جدی فراروی الهیات کلاسیک (خوانش ارسطوییِ الهیات مسیحی- اسلامی)ُُ بویژه در شش مساله‌ی اختیار انسان، شرّ و رنج، مردسالاری، عدم تساهل دینی، جهان تکاملی، و قانون و تصادف در طبیعت، که عمدتا ناشی از تعریف خاص ارسطویی از کمال مطلق پروردگار، و تاثّرناپذیری او از عالم است، خوانش‌های جدیدی (عموما در نیمه‌ی دوم قرن بیستم) به عنوان بدیل‌های نوع سنتی الهیات طرح شده است که آشنایی با آنها برای استادان، پژوهشگران، و دانشجویانِ الهیات، کلام، و فلسفه ضروری است.

به عنوان نمونه، الهیات دیالوگی از حیث روش‌شناختی، بر خلاف الهیات کلاسیک، بین‌الاذهانی و میان-انسانی به شیوه‌ی گفت‌و‌گو و به اشترک‌گذاریِ آموزه‌های اندیشیده و تجربه‌های زیسته‌ی خداباوران با یکدیگر است. گفت‌و‌گو با دیگری درباره‌ی باورهای الاهیاتی‌مان، شیوه‌ای است متناسب با واقعیت موجود خداباوری‌های گوناگون و فرهنگ‌های مختلف در جوامع انسانی. خداباوریِ گفت‌و‌گویی نه برتری جوییِ‌دینی و رقابت بر سر آموزه‌ها به شیوه‌ی مجادلات کلامی، بلکه جستجویی مشترک برای دست یافتن به درک درستی از خدا، جهان، و انسان با دیگر خداباوران در فضای دوستی و احترام متقابل است. الهیات دیالوگی یک گفت‌و‌گوی همیشه‌گشوده در جستجوی حقیقت و تلاشی دائمی برای رفع سوء‌فهم‌ها و پیش‌داوری‌های شایع بین خداباوران است.خداشناسی گفت‌و‌گویی در پی اجماع در آموزه‌ها و تجربه‌های دینی نیست، بلکه تمرینی است بر تکالیف معرفتی‌مان در شناخت هر چه بیشتر گزاره‌های دینی موجود در اذهان دیگران و تاکیدی است بر مسئولیت‌های اخلاقی‌مان در همزیستی روادارانه و فروتنانه با دیگری.

الهیات دیالوگی هم یک جُستار فلسفی است، هم یک مباحثه‌ی کلامی، و هم تلاشی برای دست‌یابی به یک حیات مشترک معنوی. رویکردِ گفت‌و‌گویی، هم محتاط در داوری و ارزیابی اعتقادات دیگران، با توجه به تئورهای "بازی‌های زبانی" و "هنرمنوتیک متن"، است، هم دغدغه‌مندِ دریافت و درکِ خوانش دقیقی از آموزه‌های اعتقادی دیگری است، و هم در تلاش است تا به چگونگی و گونه‌گونیِ تجربه‌های ناب در حیات معنوی ادیان مختلف دست‌یابد.

پر واضح است که دست‌یابی به همه‌ی نتایج الهیات دیالوگی؛ بویژه اصلاح و تغییر در باورها کار ساده‌ای نیست. عادت و حمیّتِ خیل پرشماری از پیروان ادیان به انحصارگرایی و خود-برتربینی، آلودگیِ ایدئولوژیک ناشی از عدم تفکر و عدم آشنایی با جهان‌های دیگر، ترس تاریخی از ارتباط با انسان‌های دیگر، و همچنین، طبیعت سنگین شده‌ی انسانیِ ما برای تغییر، موانع اصلیِ موفقیت الهیات دیالوگی است.

اما الهیات دیالوگی را دست‌کم از دو حیثیت دیگر می‌توان طرح نمود: از حیث هستی‌شناختی و از حیث جامعه‌شناختی. "دیالوگ" در معنای هستی‌شناختی، نه به معنای شیوه‌ی گفت‌و‌گویی در معرفت، بلکه به عنوان بیان یک هویتِ ارتباطی (relational) است. الهیات دیالوگی در این بستر به معنای سخن گفتن از خدا، جهان و انسانی است که در "ارتباط"، هستی و هویت می‌یابند. مارتین بوبر در کتاب 'میانِ من و تو' از این گونه الهیات سخن گفته است‌. اما دیالوگ در معنای جامعه‌شناختیِ آن، نوعی هم‌افزایی در حل یک معضل است؛ این معضل می‌تواند یک معضلِ دینی، یک معضل و بن‌بست سیاسی، یک معضل نظامی و جنگ و خون‌ریزی، و یا یک معضل اقتصادی باشد. امام موسی‌صدر دست‌کم در مجموعه‌ی فراهم آمده با عنوانِ 'ادیان در خدمت انسان'، چنین رویکردی به الهیات را به ما معرفی می‌کند.

نکته مهم. این دوره مقدمه ای برای یک دوره کامل در حوزه الهیات صلح (Peace Theology) و گفتگو  (Dialogue Theology)است که پس از آن با ارایه استاد محترم و بعضی از استادان دانشکده خواهد بود. جزییات این برنامه بعداً اعلام میشود.


دکتر رسول رسولی پور
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی و عضو هیئت مدیره و نایب رئیس انجمن علمی فلسفه دین ایران است. او مدرک دکترای تخصصی خود را در رشته فلسفه دین از دانشگاه پونای هندوستان دریافت کرده است و پسادکترای خود را در دانشگاه نوتردام ایندیانا گذرانده است. وی نگارنده کتاب Sacredness of the Other: Love and Healing (2013) است و کتاب‌های گفت‌وگوهایی درباره دین طبیعیِ (دیوید هیوم) و علم و دین در جستجوی حقیقت (جان پوکینگهورن) را ترجمه کرده است (۱۳۹۶). از او مقالاتی همچون «A Review of Plantinga’s Defense against de jure Objections to Christian Belief» (2021) و «The Other As My Equal» (2021),
 به زبان انگلیسی، و چندین مقاله در الهیات امید، الهیات گشوده و الهیات کوانتومی در مجلات داخلی به چاپ رسیده است.ایشان پیشتر رییس مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی بوده اند.


 

هزینه دوره: 180 هزار تومان، اما برای دانشجویان دانشکده و اعضای گروه "دانشکده ادیان"  70هزار تومان. برای ثبت نام اولیه و فوری، لطفا یک پیام حاوی نام و نام خانوادگی و نام دوره و گروه و دانشکده  به شماره 09369150789 ارسال فرمایید.

به شرکت کنندگان در پایان گواهی قبولی یا شرکت در دوره توسط دانشکده اعطا خوهد شد.


☜ لینک واتساپ
https://chat.whatsapp.com/DiKBgZWaPfRGmciQ6QWJcp

لینک کانال تلگرام

https://t.me/Tolouwomen

لینک کانال ایتا

https://eitaa.com/Tolouwomen

گروه آموزشی پژوهشی ادیان ابراهیمی



نظرات
نام
پست الکترونیک
کد امنیتی
Captcha
دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه نشریات دانشگاه
پست الکترونیک
فروش اینترنتی کتاب
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.