دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب
FA
 

بررسی (تت اکم Tatekam) و (اکموادویتیم Ekamevādvitiyaṃ) در شوِتاشْوتره Śvetāśvatara و چهاندُگیه اوپه نیشد Chandogya Upaniṣad از دیدگاه آدی شنکره آچاریه Ādi Śaṅkara Ācārya

 
تاریخ انتشار: 1398/03/30    تعداد بازدید: 574

بررسی (تت اکم Tatekam) و (اکموادویتیم Ekamevādvitiyaṃ) در شوِتاشْوتره Śvetāśvatara و چهاندُگیه اوپه نیشد Chandogya Upaniṣad از دیدگاه آدی  شنکره آچاریه Ādi Śaṅkara Ācārya

جلسه دفـاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی (تت اکم Tatekam) و (اکموادویتیم Ekamevādvitiyaṃ) در شوِتاشْوتره Śvetāśvatara و چهاندُگیه اوپه‌نیشد Chandogya Upaniṣad از دیدگاه آدی ‌شنکره آچاریه Ādi Śaṅkara Ācārya در گروه ادیان غیرابراهیمی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده ادیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که مورخ 30 بهمن در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر سیدمحمدروحانی به‌عنوان استاد راهنما، دکتر محمدمهدی علیمردی، استاد مشاور و دکتر محمدصادق ابوطالبی در جایگاه استاد داور برگزار شد، دانشجو زینب سادات علوی از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

یکی از کهن ­ترین و اصیل ­ترین سنت فکری و فلسفه هندی در مکتب ادویته ودانته، به رهبری آدی شنکره آچاریه است. او را وحدت­ گرای تمام عیار و مکتبش را پرطرفدارترین مکتب فلسفی هند نامیده­اند که معرّف تعلیمات اوپه­نشیدها بوده است. به نظر می‌رسد نظریه وحدت وجودی که او در مورد وحدت وجود مطرح می‌کند با رویکرد پنِنتِئیزم (همه در خدایی) panentheism باشد نه پنتئزیمی (همه خدایی) pantheism. از دیدگاه برون دینی دیدگاه وحدت وجود گرایانه اوپه‌نیشدها در واقع تبیین عرفانی سروده90 مندله دهم ریگ وِده، یعنی سرود انسان کیهانی یا پوروشه سوکته است، که با قربانی شدن پوروشه از یک چهارم هستی به وجود آمد و سه چهارم آن در ابدیت آسمان­هاست. بنابر این اگر انسان در شناخت برهمن توفیقی می­یابد بدان دلیل است که برهمن در روح انسان جای دارد.

اعتقاد و تلاش آدی ‌شنکره آچاریه، در اثبات یگانه وجود واقعی مطلق که عاری از تعیّن است و همانندی محض آتمن و برهمن براساس این که آتمن (روح فردی) از برهمن (روح کلی) جدا نیست و جهان هستی تنها نمود بی­بود هستند که بر اثر وهم و خیال و مایای برهمن است. او به پیروی از اوپه­نیشدها روح را آتمن می­نامند و معتقد است که آتمن و برهمن مجزا از هم نیستند و عین هم هستند.

مسئله مورد پژوهش در این پایان­نامه توحید و وحدت وجود در نظام عرفانی و فلسفه آئین هند و با تمرکز بر دو متن کهن و غنی این آئین با نام‌های شْوِتاشْوِتَره و چْهاندُگیه اوپه­نیشد است که این مهم براساس دیدگاه یکی از مشهورترین فیلسوفان آئین هندو حکیم شنکره آچاریه است که با روش توصیفی- تحلیلی تدوین گردیده است.

واژگان کلیدی: توحید، وحدت وجود، برهمن، نیرگونه، سگونه، مایا



نظرات
نام
پست الکترونیک
کد امنیتی
Captcha
دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه نشریات دانشگاه
پست الکترونیک
فروش اینترنتی کتاب
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز